Van de Baancommissie: december 2019

De baancommissie probeert iedereen zoveel mogelijk te informeren over zaken die zich afspelen rondom het dagelijkse- en groot onderhoud van de golfbaan. Zijn er nog vragen of opmerkingen, dan vernemen wij die graag via baancommissieagc@gmail.com.

 

Bladeren in de baan

Waarom gaat afgevallen blad de sloot in? 
Op de Amsterdamse hebben we de luxe dat in de herfst al het afgevallen blad meteen wordt weggehaald. Maar hoe gaat dat nu eigenlijk? Daarover bereiken ons verontruste vragen en opmerkingen.

Een korte uiteenzetting: 
Het is onmogelijk om met bladblazers al het blad te verzamelen en vervolgens met een tractor naar elders af te voeren. Daarvoor komt de greenkeeping gewoon handen te kort en bovendien geeft de tractor lelijke rijsporen omdat de baan meestal nat is. Kost ook nog eens heel veel diesel (duur en niet duurzaam). Geen optie dus.

Er zijn ook machines in de handel die al het blad opzuigen in een grote opvangbak. Zo’n machine is niet alleen onbetaalbaar duur, maar tevens erg groot en zwaar en laat overal enorme rijsporen achter. Ook dat is dus geen optie.

Hoe dan wel? 
We hebben een grote bladblazer die al het blad aan de kant blaast. Die bladblazer wordt getrokken door een tractor. Alhoewel op die manier veel minder rijsporen wordt veroorzaakt, blijft het toch oppassen. Als de baan erg nat is, kan er op die manier niet gewerkt worden. Bovendien kan de bladblazer niet overal komen en moet een deel uiteindelijk toch met de hand met bladblazers worden gedaan.

Waar blijft het blad? 
Het blad wordt deels in de bosvakken geblazen. Geen ideale oplossing, want zo ontstaat er een goede voedingsbodem voor onkruid. Later, op een geschikt moment worden de bladeren opgeruimd. Waar geen bosvakken in de onmiddellijke nabijheid zijn, wordt het blad in de sloten geblazen. Die sloten moeten op enig moment toch door de greenkeeping worden uitgebaggerd.

 

Wintergreens

Wintergreens zijn tijdelijke greens (‘temporary greens’), ter vervanging van de echte greens.

“Een tijdelijk green is een slechts voor enige tijd in gebruik zijnde green, meestal aangelegd, ingericht op de voorgreen of fairway, bv tijdens de wintermaanden (‘wintergreen’) of als er werkzaamheden op de (zomer) green plaatsvinden”.

 In het najaar- als er nachtvorst is of als het sneeuwt dan wel langdurig vriest- begint de periode dat de vlaggen soms op de wintergreens gezet moeten worden. De zomergreens, (de gewone greens) zijn met name in de overgang van vorst naar dooi uiterst kwetsbaar. Om ze te beschermen worden de greens gesloten en verhuizen de vlaggen naar de wintergreens.

Uiteraard kan het gras op de wintergreen niet tippen aan de kwaliteit van de zomergreen, maar hij is er om tijdens de vorstdagen het spelen op de baan mogelijk te houden.

Nachtvorst 
Bij nachtvorst is er meestal maar enkele uren sprake van wintergreens. Zodra de vorst uit de grond is, meestal rond 11 uur in de ochtend, verhuizen de vlaggen weer naar de gewone greens. Bij sneeuw op de baan kunnen de greens pas heropend worden als de sneeuw gesmolten is en de vorst uit de grond.

In de video hieronder legt de NGF-agronoom, Niels Dokkuma, uit waarom er wintergreens zijn. Ze zijn noodzakelijk voor ’t behoud van de baan; de gewone greens moeten af en toe gesloten worden om gedurende het hele jaar een goede kwaliteit van de greens te garanderen.

 

 

Weggewaaide paraplu’s

U heeft het misschien gezien. In de vijver naast de teeboxen van hole 14 steken de restanten van weggewaaide paraplu’s boven het water uit. Binnenkort zullen deze verwijderd worden.

In de wintermaanden graag extra aandacht voor het kwetsbare gras rondom de greens. Trolleys ver van de green houden. Loop ook niet met golfkarren op de voorgreen of tussen de green en de bunkers, die gebieden moeten schadevrij blijven omdat er heel veel van gespeeld wordt.

En een laatste verzoek: ook in de wintermaanden graag aandacht voor de uitgeslagen plaggen. Graag goed terugleggen, die groeien n.l. echt nog aan.

De baancommissie wenst iedereen mooie feestdagen toe en een goed 2020.

December 2019